Menu
Artikel

Artikel (3879)

Skt.Hans i Bådelauget

Så blev Coronarestriktionerne hævet, så vi kan holde den traditionsrige Skt. Hans ved Fur Bådelaug. Der er bål, sange og taler

Alle er velkommen – furboer, sommerhusejere og besøgende på øen.

Fra kl. 19.00 kan man købe pølser, øl og sodavand og kaffe og kage.

Årets båltaler er Inge Kjær Kristensen fra Museum Salling. Hun er ekspert i kloge koner, trolddom og lægeurter. Lige passende til en Skt. Hans nats kogleri.

Vi viser også gerne den nye sauna med den flotte udsigt frem. Den er blevet til på initiativ af en gruppe yngre medlemmer og er sponsoreret af øens fonde.

Bålet tændes ca. kl. 21.00.

Husk varmt tøj og kontanter (Vi tager hverken mod kort eller Mobilpay).

Grundlovsmøde i Fur Museums have

Lørdag d. 5. juni,  havde Fur Museum, Fur museums støtteforening, og Fur Ø forening holdt et vellykket grundlovsmøde, hvor der p.g.a. det gode vejr,, havde trukket mange mennesker til arrangementet.

Mødet indledtes med, at John Berthelsen bød velkommen til den store forsamling.

Dernæst sang vi en fællessang, som holger Lundgård sang for til. og spillemændene, Per Wallentin og Thor Lykke Jensen gav den hele armen. Det lød rigtig godt, da vi sang: "Hvor smiler den danske kyst..

Herefter fik taleren Steffen Damsgård  fra lemvig ordet.

Han er formand for landdistrikternes fællesråd, og er kommunaldirektør i lemvig. Han fortalte om landdistrikternes ud vikling, og hvor vigtigt det er, at vi på de små øer står sammen. Han sammenlignede os med Endelave, og vi skulle gøre, ligesom de gør, med at fremme udviklingen, og få flere til at flytte til øen.med lynhurtige internet forbindelser, så værdien af at bo på en ø som Fur, vil skabe fremgang,. han talte også om, at Niels frederik Grundtvig havde de tankern om at realisere livsdrømmenn om at bo på en øde øn og om noget han kaldte : "Den grønne omstilling".

Det var en god eftermiddag, og museets ledelse sørgede for kaffe og kage, samt øl til de der var tørstige.

Småøerne holder online folkemøde – vi sender live fra Fur-færgen -

• Udgivet i Artikel
  • Skrevet af

• Notice: Undefined property: stdClass::$numOfComments in /var/www/furnyt.dk/public_html/templates/gk_news/html/com_k2/templates/default/category_item.php on line 54
    Vær den første til at kommentere!

Folkemøde på Fur-færgen

Folkemødet på Bornholm har i år åbnet for online debatter, der sendes fra hele landet.

Det benytter vi os af og sender live  fra Fur-færgen som en del af det store folkemøde .

Herfra streamer vi to debatter:

Kl. 13.00 Fremtidens grønne færger

For de ikke-brofaste øer er færgerne livsnerven til fastlandet, og øerne er afhængige af en driftssikker færgeforbindelse. Samtidig er færgerne uden sammenligning den største kilde til

CO2-udledning på øerne, og det haster derfor med at udskifte de mange dieseldrevne færger med grønne alternativer for at nå de nationale, kommunale og lokale klimamål.

Men hvordan sikrer vi at øerne kommer med i omstillingen, og der er grønne alternativer i fremtiden?
Paneldeltagere:

Dorthe Winther, formand for Ø-sammenslutningen
    Signe Munk – miljøordfører for SF, bosat på Fur
    Michel van der Linden / Jan Fritz Hansen, Færgesekretariatet
    Anne-Marie Mortensen, Overfartsleder Fursund Færgeri

Kl. 14.00 Det gode ø-liv – hvad skal der til?

Flere af småøerne oplever øget tilflytning i de seneste år – og under corona-pandemien har kurven taget et positivt ryk opad. Men mange øer har boligmangel, og det kan være svært som ung familie at få lån til en bolig på en ø.

Er der en ny trend på vej – og holder den?

Hvad er det, der får de unge familier til at flytte til?

Hvilke forudsætninger skal være til stede – og hvem skal sikre, at de findes?
Paneldeltagere:

Dorthe Winther, formand for Ø-sammenslutningen
    Marie og Kenneth Ladefoged Andersen, nye furboere
    Lennart Damsbo Andersen, Folketingsmedlem (S)
    Peder Chr. Kirkegaard, Borgmester i  Skive Kommune

Ordstyrer på begge debatter er Erik Wind fra Fur

Arrangementet er et samarbejde mellem Sammenslutningen af Danske Småøer, Færgesekretariatet og Fursund Færgeri.

Kort og godt inkl. links

Folkemødet på Fur-færgen

Link: Online debat om grønne færger - https://vimeo.com/event/1029672

Debat
Kl. 14.00
Det gode ø-liv – hvad skal der til?
Link: Online debat om det gode ø-liv - https://vimeo.com/event/1029789

Følg debatterne online
— du kan stille spørgsmål til panelet via chatfunktionen!

Der vises relevante videoklip undervejs og stilles spørgsmål fra publikum ombord og online

Aftensejlads Fur Rundt med Livø-færgen - 7. og 14. juli

Få en hel unik oplevelse og se solen gå ned og se de smukke Knudeklinter fra søsiden ombord på “Livøfærgen”.

Det er oplagt at medbringe den lette aftensmad, drikkevarer skal købes ombord (fornuftige priser)! Ligeledes kan der købes kaffe og kringle ombord.

Aftenturen varer 2,5 time og der er en “indfødt” vært ombord, som gerne svarer på spørgsmål.

Turen koster 225,- kr. for voksne og 125,- for børn under 12 år inkl billetgebyr. Billetter kan kun købes online.

Se her: https://www.facebook.com/144779752244516/posts/3911130455609408/

Afgang kl. 19.00 fra Fur Havn og kl. 19.05 fra Branden!

Vært: Anette Gaden Dalsgaard

Arrangør: FUR Camping & M/S Svanen (Livø-færgen).

Ved for få tilmeldte og dårligt vejr forbeholdes ret til afslysning af turen, og billetten refunderes.

Generalforsamling og arbejdsdag hos Fur Friskole og Fur Børnehus

Lørdag den 29. maj 2021 var på mange måder en bemærkelsesværdig dag. Vejret viste sig for første gang i ”umindelige tider” fra sin bedste side med masser af sol og ingen vind og kl. 9.00 åbnede den første generalforsamling efter at Friskole og Børnehus den 1. januar blev sluttet sammen.

Børnehuset har haft tradition for, at holde deres generalforsamling en lørdag formiddag og arbejdsdag efter. Den model blev dermed videreført i den nye konstellation og efter dagen at dømme, blev det en succes.

I anledningen af at Friskole og Børnehus var kommet under sammen tag, blev bestyrelsen udvidet fra 5 til 7 medlemmer.

Bestyrelsen består nu af:

Knud Peder Jensen.

Suppleanter:

Yvonne Jeppesen og Dan Plejdrup

Bestyrelsen konstituerer sig på et møde mandag den 1. juni.

Der blev ved samme lejlighed valgt et forældreråd i Børnehuset.

Anne Sophie Popp Bugge

Kenneth Andersen

Villiam Johannesen.

Suppleanter: Peter Dalsgaard og Jens Vester.

Der blev også valgt ny tilsynsførende til afløsning af Ejvind Thomsen, der falder for seks-års reglen, der siger at en tilsynsførende kun må sidde i seks år ved sammen friskole. Statens nye tilsynsførende hedder Conni Mark og kommer fra Mors.

Efter generalforsamling gik forældrene i gang med diverse arbejdsopgaver på Friskolen og i Børnehuset, mens børnene foretrak at tilbringe tiden på legepladsen.

Til middage blev grillen tændt og der var pølser og brød til alle.

Marchen Fur Rundt 2021 aflyses

Furs Forenede Foreninger, der står bag Fur Rundt, har netop holdt møde for besluttet at aflyse årets udgave af marchen.

Der bliver altså ikke nogen Fur Rundt den anden lørdag i juli med start og slut på Fur Havn. Det er ganske enkelt ikke muligt at gennemføre arrangementet i overensstemmelse med coronareglerne.

Furs Forenede Foreninger opfordrer til, at man går rundt om Danmarks skønneste ø på egen hånd i løbet af sommeren og efteråret. Og så håber FFF på normalisering, så marchen kan gennemføres i 2022.

Grundlovsmøde på Fur

Alle er velkomne lørdag den 5. juni på Fur Museum, Nederby 28, 7884 Fur.

Der er fri adgang fra kl. 15.00.

Arrangementet finder sted i museumshaven. Der kan købes  kaffe og kage m.m.

Siden 2004 har man på Fur markeret Grundlovsdagen med et arrangement, der tiltrækker rigtig mange mennesker. Deltagerantallet svinger fra 60-70 og til over 100. Det gør Grundlovsdagen på Fur til en af Skiveegnens bedst besøgte.

Gennem årene  har talen været holdt af kendte politikere, organisationsfolk eller kulturpersonligheder. De senere år har taleren været en person, der har arbejdet med de danske landdistrikter. I år fortsætter vi dette emne, idet taleren bliver Steffen Damsgaard, der er formand for Landdistrikternes Fællesråd.

Kl. 15.15 byder John Brinch Bertelsen velkommen på vegne af arrangørerne Fur Museums Støtteforening, Fur Ø-forening og Museum Sallings afdeling på Fur.

Derefter er der en sang, kaffe og kage, samt fri snak.

Kl. 16.00 Holder Steffen Damsgaard grundlovstalen.

”Vi ser frem til en spændende tale”  siger John Brinch Bertelsen fra Fur Museum og fortsætter: ”Som formand for Landdistrikternes Fællesråd siden 2008 har Steffen tit udtalt sig i radio og tv. Han kender bedre end de fleste, hvad der rør sig i og omkring de danske landdistrikter. Steffen har også flere gange besøgt Fur, så vi ser frem til en nærværende tale fra en person, der i allerhøjeste grad er med til at forme de politiske beslutninger om vilkårene i landdistrikterne. Da ordet jo er frit på en Grundlovsdag, så er vi spændte på, hvilke emner Steffen vil vende – men kom selv og hør.”

Kontaktperson:
Museumsinspektør John Brinch Bertelsen. Telefon: 99 15 69 33.
E-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Læs mere...

Karolines Hus - galleri på Fur - forårsudstilling hver dag 14-17 - indtil 30. juni

Vi har et meget stærkt hold i år. I kan se hele holdet på vores hjemmeside www.karolineshus.dk

Og vi lægger ud med fire dejlige kvindelige kunstnere:

Tina Lofstad, glas
Inge Jensen, keramik
Kirstine Falk, illustrationer
Marie Fredborg, maleri

Tina Lofstad

Jeg har altid vidst, at jeg skulle noget kreativt, men bare ikke hvad. Lige efter gymnasiet var jeg på en cykelferie og kom ind på et glaspusteri – og så vidste jeg instinktivt, at det var det jeg skulle være – glaspuster.

“Jeg har fået en klassisk håndværker uddannelse som glaspuster fra glasskolen i Orrefors (1998-2001). Det  er jeg dybt taknemmelig for. Jeg arbejder med glas, fordi det er spændende, kreativt og så er det min passion – her er min rette hylde. Glas er mig. Glas er mit liv.

Jeg kan godt lide det enkle med små detaljer. Jeg arbejder nok meget med stærke klare farver, og ting man bliver glad af. Samtidig holder jeg meget af det klare glas. Jeg er ubevidst præget af min skolegang i Sverige, det skandinaviske og Orrefors “

Jeg åbnede Glaspusteriet i Viborg i 2003.

Kirstine Falk

Jeg er uddannet designer i 2004 i Oslo. Efter et par år i tekstilverdenen stoppede jeg for at male på fuld tid. I 2013 blev jeg mor og samme år stiftede jeg min virksomhed, Kirstine Falk, med fokus på illustrationer i begrænset oplag.

I dag arbejder jeg med en blanding af maleri, illustrationer og fotografi, med værksted på Godsbanen i Århus C. Jeg bor på Trøjborg i Århus med min mand og datter, og min datter er en inspirationen/model i flere af mine værker.

Materialer til både illustrationer og maleri er en blanding af blyantstreg kombineret med gouache, akryl og collage. Collageelementerne er fotografier, jeg har taget, eller papirstykker, jeg har fundet igennem tiden.

Med mine illustrationer og malerier bestræber jeg mig på at skabe tankevækkende værker med en åbenhede for fortolkning, så beskueren kan lægge sit eget livs erindring og fortolkning i det.

Jeg tager ofte udgangspunkt i flere foto, som jeg sammensætter i en situation og rekonstruerer en ny virkelighed eller et fantasiunivers med genkendelige facetter.

I mine seneste værker har jeg arbejdet med naturmotiver og drømmende universer, samt barndom og sommer med stemninger af optimistisk umiddelbar glæde, men også en understrøm af en let vemodig nostalgi.

Print af Illustrationer er museumskvalitet, printet på en Epson printer på Epson Enchanced mat papir, 192 gram. Der laves kun 100 styk af hver original, og efter tryk bliver de nummereret og signeret.

Mit bidrag til forårsudstillingen hos Karolines Hus 2021 består af originale tegninger, limet print, malerier og fotos.

Inge Jensen

Jeg har fokus på kontrasten mellem hverdagens trivialiteter og gentagelser, øjeblikkets eufori og selvforglemmelse og arbejder skiftevis med disciplin, struktur, spontanitet og lyst til grænseløshed.

At arbejde med leret, undersøge dets muligheder, få det til at bære en form eller lade det selv finde sin form.

Det giver mulighed for at arbejde på 2 forskellige måder: spontant som med skaller, tang, rav og porcelænsler i blåvandsserien og mere struktureret og disciplineret som med skulpturer og krukker. Det opfylder de elementære krav, som hverdagen stiller: behovet for at kunne holde fast i en nødvendige struktur men også at kunne slippe og lytte indad - og give sig selv lov til at danse på bordene!

Vesterhavet er min væsentligste inspirationskilde.

En tur ved Vesterhavet giver en følelse af at være levende, at være i nuet, at opleve elementernes magt. Blæsten, bølgerne og sandets fygen bliver ”livspulsen”, og oplevelsen giver en lykkefølelse, som er en lise for sjælen. Man bliver klogere, når man oplever en hel verden i detaljen og får forståelsen for detaljens betydning i helheden og derved også for den enkeltes betydning i den store sammenhæng.

Jeg har lært modellering, skulptur og croquis hos Valdemar Foersom Hegndal, Århus Universitet og ved drejeskiven hos Jo Bichel, Århus Universitet. I de seneste år har Mette Maya Gregersen været min lærer og inspirator. I arbejdet med raku har jeg deltaget i kursus hos hollænderne Ine og Ed Knops. I mange år har jeg undervist i dansk, billedkunst og design på Ikast-Brande Gymnasium, og mine erfaringer som underviser i de kunstneriske fag er udgivet i bogen:  “Huset for sansning, oplevelse og læring,” (2013).
Siden 2013 har jeg udelukkende arbejdet med leret.  Derudover har jeg deltaget i Åbne Atelierdøre i Silkeborg  – også som medlem af bestyrelsen.

Jeg arbejder både på mit værksted hjemme i Vinderslev og på den gamle lervarefabrik i Sorring sammen med “Krukkerne”.

Udstiller permanent i Sorring og i eget værksted.

Marie Fredborg

Sejler man fra Fur stik nord og går i land, vil man sætte sine fødder på bredden af mit barndomsland: Hannæs. Det er et horisontalt land imellem hav og fjord, hvor træer og mennesker kryber langs jorden. Om det er fordi naturen har omgivet mig så magtfuldt og tilstedeværende fra begyndelsen, ved jeg ikke, men selv nu hvor jeg lever mit voksenliv i domesticerede østjylland, oplever jeg naturen som besjælet. Der er noget der ånder og bevæger sig i træerne, bækken og skyerne. Om det så er trolde og elvere eller moder jord eller noget helt andet, så synes jeg, at man kan ane det i mine oliemaleriers stiliserede naturalisme. Med tiden er jeg blevet mere og mere optaget af at male naturens ”møde” med bygningsværker eller andre udtryk for den menneskelige civilisation. Jeg er ofte i tvivl, om jeg maler en magtkamp eller en fredelig sameksistens. Jeg ville sådan ønske, at det i hvert fald kunne ende med at blive det sidste.

Jeg er selvlært og har altid tegnet. Oliemalingen fik jeg fingre i midt i mine teenage-år, så det er mindst 25 år siden. Jeg tager udgangspunkt i fotos, enten mine egne eller en bestillers. Jeg tegner først en skitse på lærredet, så maler jeg et første lag skitse-maling og så til sidst det endelige lag maling, alt sammen med det lille foto i hånden. Egentlig identificerer jeg mig mere som håndværker end kunstner, fordi jeg ikke behøver at vente på inspiration. Når jeg har et forlæg, går jeg i gang, arbejder systematisk og vedholdende og bruger lang tid på mine malerier. Om det er et busskur eller en klokkeblomst jeg maler, så er selve det at male en både spændende, tilfredsstillende og næsten meditativ tilstand.

Udstillingen slutter søndag d. 30.06. kl. 17

Nu er testcentret på Fur åbent 3 dage om ugen

Vores dygtige kommunalpolitiker Betina Bugge medvirkende til, at få et testcenter til Fur fra 1 maj - og nu er det lykkedes Betina at trække i de rette tråde, så vores lokale testcenter fremover holder åbent 3 dage om ugen, til stor glæde for os øboere, øens turister og ikke ikke for øens spisesteder og caféer, der har har kæmpet med mange afbud pga.  manglende testkapacitet, det problem er nu løst for !

Fra 31. maj nu åbent 3 gange om ugen:

Mandag-onsdag-fredag kl. 9.30-1800

Læs mere...

På Fur er der et flot tilbud til en tilflyttende børnefamilie

Kender du en børnefamilie, der overvejer at flytte til en af de danske øer? Fur har et flot tilbud.

For et par år siden flyttede Kasper Brandi, Sara og datteren Anna på 2 til Fur. Siden da er der kommet flere børnefamilier til øen, men Kasper har nu et flot tilbud til endnu en børnefamilie. Familien Brandi bor selv ganske tæt på Fur Havn. De ejer endnu et hus endnu tættere på havnen, og  det vil de leje ud – allerhelst til en børnefamilie. Det drejer sig om en drømmevilla, hvor der ikke er gået på kompromis med kvaliteten.

Hvad siger du til 182 m2 rødstensvilla opført i 2009? Huset rummer køkken/alrum med snedkerkøkken i teaktræ, to badeværelser, 4 værelser, stor stue, udestue og orangeri samt terrasse med elektrisk markise.

Der er udsigt over Fur Havn. Der er gåafstand til Furs meget store Dagli’ Brugs og cykelafstand til Fur Friskole med integreret børnehus og SFO. Husets adresse er Stenøre 1, Husnummeret afslører at du er helt tæt på havneområdet med maritimt miljø, spisesteder og butikker.

Fur har nogle af Danmarks smukkeste landskaber. Øen er kendt som tilflytterøen, hvor 3 ud af 4 indbyggere er tilflyttere. Og det er i høj grad børnefamilier, der flytter til. Øen har mange spisesteder, gallerier og specialforretninger, et rigt foreningsliv og et landskendt mikrobryggeri (Fur Bryghus) med et forrygende koncertprogram.
Færgen er ingen hindring. Den sejler døgnet rundt. Overfarten tager kun et par minutter. Og så er overfarten gratis det meste af året, når man bor fast på Fur.
Hvis du er interesseret i at leje villaen for at flytte til Fur, så er du velkommen til at kontakte Kasper Brandi på 40 58 43 79 og Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. Man skal være indstillet på, at man skal besøge Fur for at se villaen og for at snakke med Kasper og Sara. Villaen kan lejes fra 1. juli.

Man er også velkommen til at kontakte formanden for Fur Udviklingsråd, hvis man vil have mere information om livet på Fur. Kontakt John Brinch Bertelsen på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller ring på 97 59 35 76.