Menu

Ny rapport: Stort potentiale i at sejle på brint

  • Skrevet af 
Ny rapport: Stort potentiale i at sejle på brint

Igennem det sidste halve år har en bred kreds af aktører arbejdet sammen om at undersøge brint som muligt brændstof på færgeruter. Projektet ”På Brint over Fjorden” har set nærmere på Fursund færgen Mjølner Fur og Feggesund færgen Feggesund og har afdækket, at disse med fordel kan ombygges til at sejle på brint, at brugen af brint – ligesom på busser – er sikker og teknisk let at installere, og at der forventeligt er gode muligheder for at opnå både et velfungerende forsyningsnet og en rimelig pris.

Samtidig er designet på de pågældende færger velkendt på en lang række andre ruter, som dermed også vil kunne omstilles til at sejle på brint efter stort set samme tegninger – både i Danmark og udlandet. Projektet rummer således også et spændende og vigtigt eksportpotentiale.

Det overordnede formål med projektet har været at afdække et mere miljø- og klimavenligt alternativ til den eksisterende sejlads. Mange færger sejler på diesel, mens andre er gået over på biobrændsel, der dog i nogle tilfælde har vist sig både at være besværligt at håndtere og dyrt at benytte, og ofte medfører øgede NOx emissioner og forøget dannelse af Black Carbon.

Derfor er parterne bag projektet glade for de positive konklusioner, der også skal ses i lyset af, at brint kan produceres af overskudsstrøm fra vindmøller, som der generelt er meget af i Danmark. Vindmøllestrøm kan udnyttes langt bedre og sikre en stabil forsyning til færger i hele landet.

Aktuelt sejler ingen færger i Europa på brint, men dette er som brændstof ved at gøre sit endelige indtog i andre dele transportsektoren. Blandt andet kører udvalgte busser i Aalborg nu på brint, og erfaringerne er yderst positive.

Som drivmiddel fungerer brinten igennem brændselsceller og ind i en elektrisk motor. Der kommer derfor ingen former for drivhusgasudledninger eller andre emissioner, så fremdrift på brint er klassificeret som en nul-emissions teknologi, der lever op til bl.a. internationale ECA-regler. Det samme vil gøre sig gældende for sejlads, hvilket vil være en landvinding i forhold mere miljø- og klimavenlig sejlads. Med en målsætning om at være CO2-neutrale i Danmark i 2050 er færgefarten afgørende at få med.

 

Seniorprojektleder Ole Jakobsen siger:

Her er virkelig et projekt, man rent politisk bør bide mærke i, fordi mulighederne med brug af brint som drivmiddel på den lange bane kan gøre en stor forskel i vores fælles bestræbelser på at nå klimamålsætningerne og begrænse forurening fra transportbranchen – ikke blot til lands, men også til vands.
Det har været en utrolig spændende proces at afdække mulighederne, herunder hvad der rent lovgivningsmæssigt er brug for, når vi forhåbentlig kommer til at realisere målet om at føre projektet ud i livet i praksis. Med den rette politiske opbakning er der mulighed for at tage førertrøjen på også i denne del af grøn omstilling – til gavn for både klima, miljø og beskæftigelse. Så vi er glade for, at Den Danske Maritime Fond bakkede op om projektet, og håber nu, at Folketinget og landets øvrige beslutningstagere vil gribe bolden, siger Ole Jakobsen.

Rapportens resultater vil således blive præsenteret politisk såvel som i andre relevante kredse med relation til grøn omstilling af skibsfarten.

 

Fakta:

Partnerkredsen bag projektet På Brint over Fjorden består af Morsø Kommune, færgen ”Feggesund” (hvoraf Thisted Kommune har et medejerskab), Skive Kommune, færgen ”Mjølner Fur”, Ballard Power Systems, Danske Maritime, Everfuel, Green Hub Denmark, OSK-Shiptech og Dansk Energirådgivning.

Projektet er et forprojekt støttet af Den Danske Maritime Fond. Resultaterne skal fungere som beslutningsstøtteværktøj for de kommunale og private færgeselskaber, når der skal træffes afgørelse om ombygning af færgerne samt indføres brug af alternative drivmidler til fremdrift.

Brint er et emissionsfrit brændstof, der kan laves af overskudsstrøm fra vindmøller. Samtidig er brint er en god energibærer, der kan lagres.

Vindmøllestrøm sendes i dag til udlandet med tab, eller vindmøller stoppes, selv om det blæser. Wind Denmark har beregnet, at der sidste år blev afbrudt danske vindmøller svarende til en energimængde konverteret til brint, som i teorien kunne holde +3000 brint-busser eller +20.000 brint-taxaer kørende i et helt år. Mange brintfærger ville således også kunne forsynes, hvis vindmøllerne ikke holdt kunstigt stille. (https://winddenmark.dk/nyheder/2020-boed-paa-rekordhoej-produktion-fra-landets-vindmoeller)

Projektet fastslår, at det er muligt med dagens teknologi at retrofitte danske indenrigsfærger med brintteknologi, som for nogle kommuner vil give en CO2 reduktion på op til 25% af deres totale CO2- og emissionsudledning.

Mange af de danske indenlands færger vil med fordel kunne retrofittes eller udskiftes med en ren batterielektrisk fremdrivningsteknologi, men her er manglende udbygning af de lokale elforsyningsnet en faktor, der vil sætte begrænsninger for effektiv ladning af f.eks. en batterifærge.

Overfarter med høj intensitet og kort havnetid vil også være udfordret ved el-drift, da dette vil kræve kraftige og dyre ladeanlæg for at kunne opretholde driften, som ikke økonomisk vil være en rentabel løsning. Her er brint brændselsceller en oplagt mulighed, når der skal findes en CO2- og emissionsfri fremdrivning.

Danske virksomheder står klar med viden, teknologi og arbejdskapacitet både til retrofit- og nybygningsprojekter inden for elektriske systemer, brintleverancer, fyldeanlæg, batteri og brændselsceller mv.

I projektet blev det endvidere undersøgt, at det lovgivningsmæssigt er muligt at benytte brint til maritim transport. 

Den økonomiske rentabilitet ved brint brændselsceller ligger indenfor rækkevidde. Dog vil de aktuelle lave oliepriser medvirke til at begrænse konverteringerne af færgerne, medmindre der fra politisk side stilles øgede krav om prioritering af CO2- og emissionsfri færgetransport.
 

Læs den samlede rapport her: https://www.dendanskemaritimefond.dk/dansk-energiraadgivning-paa-brint-over-fjorden/

 

For yderligere informationer kontakt:

Seniorprojektleder Ole Jakobsen, Dansk Energirådgivning, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.  tlf. +45 23 83 28 10

 

 

Mvh Mia Tang

Presse- og kommunikationschef

Head of Press & Communication

--------------------------------------

DANSKE MARITIME

Symfonivej 18

2730 Herlev

tlf.: +45 33 13 24 16

dir: +45 42 14 95 25

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

www.danskemaritime.dk

Til toppen