Logo
Udskriv denne side

Karolines Hus - For-sommerudstilling

Karolines Hus - For-sommerudstilling

D. 30.05.19. starter udstillingen med to meget rutinerede og engagerede landskabsmalere: Ellen Bye Jensen og Poul Christensen.

Det skulpturelle sørger Tage Størup for. T.S. er meget anerkendt for sine værker, og er ligesom de andre nulevende kunstnere i denne udstilling en kunstner, der har arbejdet med sit udtryk i en menneskealder.

Som en prik over iét har vi fundet tolv originaltryk  af Dea Trier Mørch i vores depot. Dea er aktuel på Louisiana p.t. med en stor retrospektiv udstilling.

Ellen Bye Jensen

Med naturen og landskabet på Fur som inspiration arbejder EBJ fra sit atelier i Karolines Hus med sine landskabsmalerier i olie.

Landskabsbilleder
Motiverne i mine landskabsbilleder opstår i kraft af vejrets skiftende belysninger og årstidernes skiften. Lyset fra fjorden, skyernes former, himlens farver over landskabet og Furs varierede natur er min store inspirationskilde. Det er farverige og intuitive billeder. Landskaberne på lærredet kan ikke objektivt genfindes i en bestemt udsigt fra et punkt i landskabet. Jeg fælder eller planter gerne træer river huse ned og bygge nye huse ind i motivet, hvis jeg mener, det vil forbedre kompositionen. Jeg tilstræber at kompositionen er enkel, så man kan lade blikket falde til ro i motiverne.

Ellen Bye Jensens
visionære landskabsmalerier
Det er et landskab skabt af is og ild, vejr og vind og småbitte organiske væsener, som billedkunstneren Ellen Bye Jensen maler. Som en van Gogh – en Willumsen og en Olivia Holm Møller - omskabes de ydre landskaber til indre syner fulde af stærke farver, kraftige konturer og fejende, bugtende og zig-zaggende linjer.

På denne måde opnår Ellen Bye Jensen en grad af identifikation med det landskab, hun bebor, som er beundringsværdigt usentimental. Hendes malerier er personlige og visionære, og hendes instinktive forståelse for kompositionen og farveholdningen skaber en sikker ramme om det hele.

Tom Jørgensen, redaktør af Kunstavisen, kunstanmelder for Jyllandsposten, bachelor i Kunsthistorie.


Poul Christensen



Poul Christensen er en meget eftertragtet landskabsmaler. Hans fortolkninger af de danske landskaber er unikke og derfor meget efterspurgte.
Stille og roligt har PC opbygget et navn, et brand, som de fleste er bevidste om.

Vi er derfor meget glade for at kunne præsentere netop Poul Christensen her i sommer.
”Typisk Nordjyde” – det var min første reaktion, da jeg så Poul Christensens billeder. Farverne, horisonten, eller de høje himler? Jeg ved det ikke, - eller måske blot det umiskendelige slægtskab med Svend Engelund
I hvert fald følte jeg mig dejligt hjemme i de ligefremme, ukunstlede landskaber. Måske overfortolker jeg, men indeni følte jeg en rar genkendelse af det specielle ”vendelboske” lune, hvor der bestemt ikke er plads til store armbevægelser eller vidtløftige udtalelser.

Men selv om landskaberne er ligefremme, er de bestemt ikke simple. Poul Christensens maleteknik er ganske raffineret med spatel og akrylfarver bygger han, i tynde lag ovenpå hinanden, levende og vibrerende farveflader. Foruden det store liv teknikken giver fladerne, betyder det også at billederne får en dejlig fylde og krop, så får jeg en dejlig lyst til at berøre lærredet.
Flemming Damskov, redaktør VISVA


Tage Størup


Til denne udstilling vil jeg vise to områder af hvad jeg arbejder med.
Til denne udstilling er jeg igang med at brænde Hvalrosser.

Hvalrossen har jeg modeleret i mange år. Dette er affødt af  min store interesse for Grønland og Polarområdet.
Jeg brænder keramikken i Rakuteknik. her opstår det svære, jeg skal håndtere sådan et hvalroshoved varmt, 1000c
det største hoved er ca 40 cm.

En anden interesse moddelering af menneske figurer kravlende på drivtømmer.  Jeg er altid, når jeg færdes ved vore kyster på jagt efter
et stykke drivtømmer som er velegnet til at `klatre´ på - så det meste af hvad jeg laver er stærkt inspireret af natur.

Jeg har værksted og udstilling på gården hvor jeg bor. ved Silkeborg.


Dea Trier Mørch


Dea Trier Mørch (født 9. december 1941 i København, død 26. maj 2001 var en dansk grafiker og forfatter,.
Dea Trier Mørch startede på Kunstakademiets malerskole som 16-årig og debuterede i 1961 på Kunstnernes Efterårsudstilling.

Hun tog afgang fra Kunstakademiet i 1964 og fortsatte op gennem 1960'erne med at videreuddanne sig flere steder i Østeuropa.
Hun startede i en abstrakt tradition, men fik efterhånden et mere realistisk udtryk, hvilket bl.a. skyldtes hendes socialistiske overbevisning.

Sidst i 1960'erne begyndte hun endvidere at skrive bøger, som hun i hele sit forfatterskab ofte illustrerede med egne grafiske arbejder. I samme periode var hun endvidere med til at stifte det socialistiske kunstnerkollektiv Røde Mor, bl.a. sammen med Troels Trier, som hun levede sammen med og nogle år sidst i 1970'erne var gift med. Han er far til hendes tre børn. Sønnen, Tobias Trier, er siden blevet kendt som musiker, mens den yngste datter, Sara Trier, har udgivet flere bøger.

Dea Trier Mørch fik et stort folkeligt gennembrud med romanen Vinterbørn fra 1976, som senere blev filmatiseret af Astrid Henning-Jensen under samme navn og også i den udgave blev en stor succes.
I Karolines Hus præsenterer vi illustrationerne fra hendes næste bog: tolv originaltryk fra bogen Kastaniealleen fra 1978.

Dea er aktuel p.g.a. Louisiana-udstillingen: “Dea Trier Mørch, Ind I verden” – frem til 28,07.19


Senest ændretOnsdag, 22 maj 2019 08:28
furnyt.dk - 2017/18 - All rights reserved.