Menu

Her går jeg glad i skole

Her går jeg glad i skole

Fur Friskole tilbyder næste skoleår undervisning til og med 8. klasse.

”Lad os så høre et ordentligt brøl”, lyder det fra lærer Ivan, idet han slår tonen an på sin guitar og ”så kan I lige tænke over forslag til sange, når vi skal ned og synge på Ældrecenteret”.  Scenen er Fur Friskoles Aula, hvor morgensamlingen netop er ved at slutte af med en sang. Det er onsdag og dermed dagen for kreative fag og i denne tid er det sløjd, der står på programmet.  Men først skal eleverne dyrke en halvtimes motion i skolens gymnastiksal, hvor de store elever på skift står for programmet. 

Det fungerer rigtigt fint, fortæller skoleleder Bente, da vi lidt efter sidder på lærerværelset og får en kop hurtig kaffe. Det er hende, der sammen med Ivan og Carina står med det pædagogiske ansvar for skolens 30 elever. Godt tre måneder er gået siden de første gang trådte frem foran eleverne og fortalte, at det var en helt ny skole, børnene var kommet til, selvom bygninger og klasselokaler var de samme som før sommerferien.

Det har eleverne taget til sig. Og som et synligt bevis så møder mange allerede en halv time før skolestart og mange bliver på skolen et par timer efter skoletid. Skolen er blevet børnenes andet hjem. 

Oprindeligt var det tanken, at friskolen skulle tilbyde undervisning fra 0.-7. klasse, men som Ivan en aften til et møde med bestyrelsen sagde: ”Selvfølgelig skal vi have 8. klasse med”. Den ide fængede bordet rundt, så fra næste sommer, tilbydes også undervisning i 8. klassetrin. Den første elev har allerede meldt sig.  Eleverne kan herefter fortsætte på en af egnens overbygningsskoler eller tage 9. klasse på efterskole, som mange allerede gør.  

”Vi fokuserer på det, som børnene er gode til”, siger Bente og føjer til – ”det kan lyde som en floskel, men det virker faktisk – du vokser ikke, hvis du hele tiden får at vide, at det du gør, er forkert. Hemmeligheden ved at lave god skole er at være til stede og give nærvær.” 

Det er den 12-årige Jacob et eksempel på. Hans skoletid har langt fra været nogen dans på roser. Mange gange forlod han skolen med en fornemmelse af, at ingen ville høre på ham, og ingen tog ham alvorligt. Skoleskift gjorde ikke den store forskel. Ugerne blev til måneder og månederne til år.  

I dag er Jacob elev på Fur Friskole, og som han selv siger, da vi sidder over for hinanden: ”Her går jeg glad i skole og glæder mig til at komme hen til vennerne – er der problemer, så tager vi det op med det samme. Der bliver lyttet til, hvad jeg har at sige. Det har jeg ikke oplevet før”. 

Jacob priser især kammeratskabet. Førhen var der meget med kliker, hvor nogle blev holdt uden for. Et ønske for fremtiden var lidt flere drenge i sjette klasse. Derfor er Jacob glad for, at den jævnaldrende Emil fra Mors nu tager turen til Fur for at gå i skole her. Så er der en dreng mere at blive kammerat med.

Morgenmotionen er ovre og nu står der sløjd på programmet. Over alt er løvsavene i gang. Årets julegaver er under fabrikation. 

Martha fra 6. klasse er i gang med at male en fugl. ”Det er sjovt at prøve noget nyt”, siger Martha og kigger op. En forskel fra tidligere og til nu, ”er”, siger hun, ”at de store elever og de små elever arbejder mere sammen. Det er hyggeligt.”

I et tilstødende lokale er børnene ved at male deres fisk. Her udtrykker Troels sin mening kort og godt: ”Det er fint at gå på friskole og det bedste er vennerne og lærerne.” 

I næste uge skal de store piger på ”shoppetur” til Skive. Da det kom drengene for øre, udbrød der spontant oprør. De ville også afsted, så nu drager de til Agromek i Herning. Blot skal Ivan lige have organiseret biler nok.


Senest ændretTorsdag, 27 november 2014 06:45
Til toppen