Menu

Furs kommentarer til Kommuneplan 2009

FUR’S KOMMENTARER TIL KOMMUNEPLAN 2009-2021

I. Strategi for vort samarbejde omkring Skive kommunes udvikling 

Vi forestiller os, at Fur’s bidrag til kommunens udvikling bygger på følgende strategi:

1. Fra begyndelsen af 2010 indgår Fur i et nært samarbejde med de øvrige lokalsamfund indenfor Fur-Nordsalling skoledistriktetet og Skive kommune om promovering af konkrete udviklingsprojekter baseret på befolkningens aktive medvirken i visse tilfælde støttet  gennem medfinanciering fra lokale midler          

2. Vi tilbyder at formidle udnyttelsen af Fur’s potentiale som forsøgsområde specielt i forbindelse med:
a. Udvikling af en aktiv tilflytterstrategi
b. Nye tiltag til udvikling af oplevelsesturisme
c.  Energiudnyttelse og vedvarende energikilder
d. Gennemførelse af en målrettet markedsføring af lokalsamfund sigtende mod en øget bosætning og turisme med udgangspunkt i ny viden om faktorer, som er væsentlige for en effektiv markedsføring
e. Udvikling af samarbejdet mellem lokalområderne i Nord-Salling som bygger på de enkelte områders styrkepositioner herunder gennem afprøvning af effekten af et ”færgekort” som knytter Fur og Selde området tættere sammen
f. En målrettet dialog med mulige investorer.


II. Et helhedssyn skal sikre Fur’s bæredygtighed og slagkraft

Det umiddelbare problem for Fur er befolkningens høje gennemsnitlige alder kombineret med den fortsatte befolkningstilbagegang. Fur har imidlertid store uudnyttede muligheder for at skabe et aktivt liv med en høj livskvalitet for en større befolkning, baseret på en øbundet kultur kombineret med naturbundne oplevelser for både fastboende og besøgende.

Den særlige kombination af natur, erhverv og kultur, som kendetegner Fur er det grundlag en aktiv tilflytterstrategi og en voksende oplevelsesturisme må bygge på. Dette nødvendiggør et helhedssyn på øens udvikling som indebærer, at man sammentænker de forskellige tiltag i et samspil mellem erhversudvikling, naturværn og bevarelsen af øens kulturelle særpræg. Vi hilser derfor kommunens forslag om udarbejdelse af udviklingsplaner for de forskellige lokalsamfund velkommen. Vore forslag nedenfor til  kommuneplanforslaget kan derfor også ses som et første bidrag i arbejdet med udviklingen af en sådan plan og som hjælp til virkeliggørelsen af visionen for kommunens udvikling.  

I funktionel og planmæssig henseende er der mange fælles interesser med Nord-Salling . Helhedssynet og samspillet betyder derfor også, at både Fur og lokalsamfundene i Nord-Salling vil vinde ved at sammentænke deres visioner og respektive styrkepositioner.

Derfor peges der i det følgende både på initiativer, hvorved Fur kan bidrage til at understøtte en bæredygtig udvikling i Fur-Selde området og på ideer som kan styrke oplevelsesturismen og energiprofilen i Skive kommune. Flere af forslagene er helt afgørende, såfremt det skal lykkes at bremse det fortsatte fald  i befolkningen gennem en øget tilflytninge til øen.

Fur’s egenart og mangfoldighed og øens tradition for selvhjælp og utraditionelle løsninger kan gøre Fur til en stærk partner i udviklingen af Skive kommune.

III. Konkrete forslag til kommuneplanforslaget

Vore konkrete forslag til kommuneplanen er vigtige komponenter i en aktiv tilflytterstrategi som sigter mod at fastholde og øge befolkningsgrundlaget på Fur og i videre forstand bæredygtigheden af lokalsamfundene på Fur og i Nord-Salling.

Forslag 1: Udviklingsplan for Fur-Nordsalling området
Det er nødvendigt med et helhedssyn på udviklingen i Skive kommunes udkantsområder. V i foreslår - i forlængelse af kommunens forslag om udarbejdelse af ”udviklingsplaner” (ref. p. 14 i H.1.)  at Fur-Nordsalling skoledistriktet fremover behandles som ’et udviklingsområde, hvor de enkelte lokalområder indgår som partnere med udgangspunkt i  de individuelle styrkepositioner. Formålet er at øge sammenhængskraften og bæredygtigheden og dermed slagkraften i promoveringen af den fortsatte udvikling i området således at de forskellige  lokalsamfund supplerer hinanden, samtidigt med at de enkelte tiltag indgår i et samspil. Vi foreslår, at arbejdet med en sådan plan - som kan forvente et stærk folkeligt engagement - igangsættes fra begyndelsen af 2010. Dette forslag er hilst velkommen af Selde-gruppen.
Eftet vor opfattelse, bør en sådan udviklingsplan bestå af en kombination  af feasibilitystudier for udvalgte projektideer og udviklingen af en strategi for markedsføring af lokalområderne.

Forslag 2: Færgekort
For at understøtte sammenhængskraften og bæredygtigheden indenfor Fur-Selde udviklingsområdet foreslås det, at indføre samme takstsystem på færgen for beboerne i Nord Salling som for Fur’s beboere (færgekort). Dette vil bl.a. styrke det fælles skolemiljø og udnyttelsen af områdets mange oplevelsesaktiviteter på begge sider af Fursund for såvel fastboende som besøgende.

Forslag 3: Sammenhængende strategi for skolebetjeningen i skoledistriktet
Med et faldende børnetal må Fur som andre udkantssamfund i området kunne tiltrække børnefamilier. Dette forudsætter en troværdig  og gennemsigtig  strategi for en langssigtet skolebetjening af området som et væsentligt led i en aktiv tilflytterpolitik. Det er derfor vigtigt, at betjeningen af skoledistriktet baseres på en integreret strategi for indskoling, undervisning indenfor skoledistriktet og konkurrencedygtige skoletilbud efter 6. Klasse. Det kan blive nødvendigt at  kommunen tænker utraditionelt, således at dagtilbud (0-6år) og skoletilbud (de føste 3-4 klasser) på Fur og andre dele af skoledistriktet kan matche den øvrige del af kommunen. Vi tilbyder vor bistand ved udviklingen af en sådan strategi.

Forslag 4: Vej 551 mellem Skive og Branden
Vej 551 - der er klassificeret som ”gennemfartsvej” - er helt afgørende for udviklingen på Fur og i Nord-Salling. I dag er der problemer med såvel kapaciteten som med trafiksikkerheden på denne vej, specielt for de svagere trafikanter. Det foreslås, at kommuneplanen slår fast, at udbygningen af kapaciteten og trafiksikkerheden på vej 551 prioriteres i de kommende års udbygning af kommunens vejsystemer. Kommuneplanen bør efter vor opfattelse også redegøre for de principper, som fremover vil styre arbejdet med trafiksikkerheden i kommunen.

Forslag 5: Opgradering af eksisterende cykelruter mellem Skive og Nord-Salling
Det foreslås, at de eksisterende cykelruter mellem Skive og Branden og mellem Skive og Glyngøre (National cykelrute 2) konsolideres, markeres tydeligere og markedsføres bedre - herunder ved at skabe en sammenkobling mellem Breum og Roslev og ved at supplere det eksisterende netværk af primitive overnatningssteder ”shelters”. En sådan sammenkobling vil kunne skabe et ”loop” (rundtur) på ca. 40 km. Den eksisterende sammenkobling ved Lyby muliggør et ”loop” på ca. 55 km, som en del af vejen følger det gamle jernbaneterrain. I fortsættelse heraf foreslås det, at Skive-egnens cykelrute inddrager Fur, hvilket vil skabe et tredie ”loop” på ca. 15 km. Formålet er en mere effektiv understøttelse af den naturbaserede oplevelsesturisme i Nord-Salling og på Fur.

Forslag 6: Busbetjeningen på Fur
Vi er opmærksomme på de igangværende rationaliseringer indenfor busbetjeningen i landets udkantsområder. Et konkurrencedygtigt tilbud om offentlig trafikbetjening er dog helt åbenbart vigtig for den fortsatte udvikling og trivsel i Skive kommunes udkantsområder. Vi foreslår derfor, en nytænkning inden for de budgetmæssige muligheder ikke mindst omkring busbetjeningen på Fur for at sikre en konsolidering af den kollektive trafik. En mulighed kunne være erstatning af busdriften på øen med en mere hyppig tilknytningsbus med endestation ved færgen.

Forslag 7: Brug af overskudsvarme
Skive kommune er udpeget til  ’en af seks energibyer forud for den internationale klimakonference senere i år. Vi foreslår, at kommuneplanen kort redegør for status i indsatsen på dette område. Vi foreslår videre, at kommuneplanen fremhæver, at den planlagte ”registrering af de stærkt varmeproducerende produktionsvirksomheder” (herunder på Fur/Branden) vil blive fulgt op af bestræbelser for at skabe grundlag for aktiv at udnyttelse af overskudsvarmen i Fur/Branden området. Vi ser frem til at kommunen - som forudset i principperne for udpegelsen af ”energibyer” - inddrager befolkningen i en dialog omkring den Klima-og energistrategi som er under udarbejdelse. 

Forslag 8: Kommunens erhvervspolitik herunder udviklingen  af turismen på Fur og i Nordsalling
Kommunen har tidligere i år vedtaget Skive Kommunes Erhvervspolitik 2009-2012. Vi foreslår, at kommuneplanen slår fast, at denne  politik vil blive udviklet til at dække hele planperioden. Vi foreslår videre, at denne politik - for at fastholde fokus i hele planperioden - følges op med  tidsfæstede pejlemærker for udviklingen i beskæftigelsesmuligheder i kommunen.
Erhvervspolitikken omtaler bl.a., udarbejdelsen af strategier for (i) turismeudvikling og for (ii) oplevelses-og forretningsbaseret turisme. Vi foreslår, at der etableres et samarbejde med lokalsamfundene på Fur og i Nord-Salling omkring dette projekt også for at sikre en målrettet udnyttelse af de betydelige erfaringer på området ikke mindst fra Fur. 
Havneområdet på Fur har i denne forbindelse et langt fra udnyttet potentiale, når det gælder udviklingen af en maritimt baseret turisme. Placeret midt i Limfjorden ligger havnen godt for et netværkssamarbejde med de andre havne i Skive kommune, og med Limfjordens øvrige havne. Den nuværende kommunalt ejede havn, rummer både færgefart, erhvervsfiskere, fritidsfiskere, mulighed for coasteranløb og lystsejlere, og denne kombination giver liv på havnen hele året. Ved en tiltrængt forbedring af havnens vedligeholdelsesstandard, udbygning af dens servicetilbud, og forøgelse mod vest af helårspladser og gæstepladser til lystsejlere, bør den nuværende kombination af funktioner fastholdes. Opgraderingen af havneområdet bør foregå efter en langsigtet plan, og i samarbejde med områdets interessenter.
Vi finder kommuneplanforslagets understregning af betydningen af oplevelsescentre til fremme af turismen i kommunen meget relevant. Fur’s store potentiale for vandbaserede oplevelser betyder, at støtte til udvikling af Fur Bådelaug’s faciliteter - som i dag er meget beskedne - kunne blive en vigtigt bidrag til udviklingen af oplevelsesturismen i kommunen. Fur vil derved kunne ingå i et produktivt samspil med andre tilsvarende oplevelsescentre i Limfjordslandet herunder ikke mindst Skive Sejlklub.

Forslag 9: Fur Museum’s rolle for udbygningen af oplevelsesturismen i Skive kommune
Fur Museum, der er kommunens bedst besøgte museum - og dermed et af Skive Kommunes trækplastre -  har årtiers erfaring i at understøtte oplevelsesturismen i området  ved at brande øens natur og kultur. Museets viden og erfaring er derfor afgørende for det turisterhverv, der er under stadig udvikling på Fur.  Det foreslås, at Kommuneplanen udlægger et landbrugsareal nordvest for museet til museumsformål for at sikre muligheden for en udbygning til et mere bredspektret museum.
En fortsat vækst i de oplevelsestilbud som er knyttet til Fur Museum som oplevelsescenter, vil kunne udgøre et vigtigt bidrag til realiseringen af kommunens strategi for udviklingen af de kommende års turisme.
Kommuneplanen bør videre omtale kommunens områder af enestående geologisk kvalitet (Geosites) og moleret som potentiel kandidat til Unescos Verdensarvsliste (omfatter naturområder, bygninger og monumenter over hele verden, som opfattes som verdens kulturelle arv).

Forslag 10:  Miljøværdiernes betydning for en aktiv tilflytterstrategi
Bevarelsen af Fur’s miljøværdier er nok den væsentligste forudsætning for,  at det gennem en aktiv tilflytterstrategi skal lykkes at vende tilbagegangen i befolkning til en ny fremgang. Det er derfor afgørende, at miljøværdierne prioriteres i tilfælde af eventuelle fremtidige konflikter med andre interesser - herunder erhvervsinteresser .

Forslag 11: Dialogen omkring den regionale sundhedssektor
Såfremt det skal lykkes at tiltrække og fastholde bosættere i Skive kommunes udkantsområder - som led i en aktiv tilflytterstrategi - er det nødvendigt at skabe sikkerhed for en betryggende læge-og sygehusbetjening. Vi foreslår derfor, at  kommuneplanen redegør kort for resultaterne af dialogen med Region Midtjylland omkring de regionale sektorplaner  specielt indenfor sundhedssektoren (d.v.s. vedrørende lægehuset og akutberedskabet).

Forslag12: En arkitektkonkurrence om en estetisk oprustning af Branden og af indfaldsvejene på Fur
Man må forvente, at konkurrencen om kunderne fremover bliver stigende indenfor oplevelsesturisme. I dag er områdets ”ansigt” d.v.s. førsteindtrykket ved ankomsten til Branden og senere til Fur temmelig pauvert. Det foreslås at der udskrives en arktektkonkurrence om en estetisk oprustning af Branden og indfaldsvejene til Fur. Gennemførelse af sådanne tiltag vil på udmærket vis kunne supplere de allerede gjorte forbedringer ved Branden (toiletfaciliteterne samt det nu ibrugtagne slæbested).

Forslag 13: Signalværdien af lokalsamfundenes projektideer
Vi foreslår videre, at kommuneplanen refererer til de vigtigste konkrete projektideer som er under udvikling i de enkelte lokalsamfund. På Fur drejer det sig ikke mindst om udbygningen af havnen og  etableringen af en evt. multihal samt etableringen af øget overnatningskapacitet. Omtalen af  disse projektideer vil have en betydelig signalværdi i markedsføringen af en aktiv tilflytterstrategi og af oplevelsesturismen i området.

Forslag 14: Strategi for involvering af lokale grupperinger
Vi foreslår endelig, at kommuneplanen klargør den strategi kommunen vil tage i brug for at udnytte lokalsamfundenes kompetance og beredvillighed til at indgå i et samarbejde omkring kommuneplanens virkeliggørelse. I denne forbindelse skal vi anmode om, at Fur Sogneforening registreres som høringspartner ved udviklingen af fremtidioge sektorplaner og andre nye tiltag relateret til gennemførelse af kommuneplanen, herunder den ”klima og energistrategi” som er under udarbejdelse.
Der er nedsat en bredt sammensat Kommuneplangruppe på Fur, som har stået bag udviklingen af ovennævnte forslag til kommuneplanen. Kommuneplangruppen refererer til Sogneforeningen på Fur og til periodiske borgermøder.
Sogneforeningen ser frem til, at arbejdet med kommentarerne til kommuneplanprocessen kommer til at udgøre begyndelsen på et langsigtet samarbejde med kommunen og de øvrige lokalsamfund i området, omkring virkeliggørelsen af visionerne for kommunens udvikling. 

Forslag 15: Styregruppe med deltagelse af kommunen
Baseret på de gode erfaringer med samarbejdet omkring havneprojektet foreslås det, at der etableres en lille styregruppe for samarbejdet med kommunen omkring kommuneplanlægningen, herunder i forbindelse med arbejdet omkring den foreslåede udviklingsplan for Fur-Nordsalling området. Denne gruppe må efter behov referere til bredere sammensatte representative forsamlinger.

Fur Kommuneplangruppe 5.11 2009

Senest ændretLørdag, 31 juli 2010 07:27
Til toppen