Menu

Malerier af kvindelige kunstnere på Fur efterlyses

  • Skrevet af 

Efterlysning: Hvem kan hjælpe med malerier af og oplysninger om kvindelige malere på Fur fra 1890erne og fremefter? Kunstnerkoloni på Fur i mellemkrigstiden: De malende damer og deres malerier fra Fur

Efterlysning: Hvem kan hjælpe med malerier af og oplysninger om kvindelige malere på Fur fra 1890erne og fremefter? Kunstnerkoloni på Fur i mellemkrigstiden: De malende damer og deres malerier fra Fur.

En cykeltur rundt på asfaltvejen på Fur denne sommer viser vej til de første 10 gallerier: Karolines hus, Culturen i det nedlagte bageri, Galleri Fur, Jette Hjernes galleri, Galleri Åben Lade, FurIkon hedder de største – og så de mange små, der har åbent i weekends og ferier. For tiden kan man også kan se udstilling i forsamlingshuset, arrangeret år efter år af foreningen Furkunst. Fur er en del af det udkunstdanmark, der især blomstrer om sommeren.

Sådan har det været længe – og ligesom i dag, var det især malende damer, der slog sig ned på øen og malede om sommeren.

At Fur blev populær blandt malerinder var måske lidt af et tilfælde. Lægefruen på Fur fra 1890erne til 1907 var Ida Schiøttz-Jensen, der havde gået på malerskole i København hos Kyhn og Krøyer og derefter et halvt år på den nyoprettede Kunstskole for Kvinder. Fra 1888 og ti år frem udstillede Ida Schiøttz-Jensen på Charlottenborg, bl.a. med motiver fra Italien, Spanien og Fur. Da Emilie Hatt Hansen, købmandsdatter fra Selde og Carl Nielsens ungdomskæreste viste interesse for at tegne og male, blev hun roet over til Fur og fik undervisning af Ida Schiøttz-jensen. Emilie Demant Hatt blev senere en kendt maler i København og Stockholm. Hun gik på Kunstakademiet for Kvinder fra 1898, hvor hun lærte andre kvindelige malere at kende. Hun må have fortalt med glæde om sin hjemegn, for en del af de kvindelige kunstnere malede på Fur mange somre frem til 1940. De boede på bakken op mod Bette Jens’ Hyw, hvor udsigten til Nordfur var fri. Gudrun Grove, der ligesom de andre udstillede på Charlottenborg fra 1920-45, Grethe Hammeleff og Bizzie Høyer malede motiver fra Fur sammen med Ville (Vilhelmine) Bang. Ville Bang malede i 1916 et fint portræt af Emilie Demant Hatt, som kan beses på Skive Museum. Efter anden verdenskrig fik maleren Sigrid Steenstrup sommerhus på Fur, hvor hun gerne malede vige og bakker. Og måske var der mange andre?

Hvor er sommerkunstnerkoloniens mange Fur-motiver blevet af?
I 1994 interviewede Museumsinspektør John Brinch Bertelsen Fur-boere om, hvilken kunst de havde på væggene. De havde blandt andet de malende kvinder hængende, men da damerne jo boede i København resten af året, må der findes mange Fur- og Limfjordsmotiver i privateje uden for øen. Hvem har Fur hængende på væggen? Jeg hører gerne fra alle med malerier fra Fur og Limfjordsområdet, så jeg kan beskrive miljøet på Fur i en kommende kulturguide til Fur og resten af Limfjorden.

Henvendelse kan ske til Karen Klitgaard Povlsen,
Dalagervej 7, 7884 fur
Mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 


 

Til toppen