Menu

Roslev Hjerk-Harre Skole – mulighedernes sted

  • Skrevet af 

Efter at Fursund Skole, som følge af den nye skolestruktur i Skive Kommune mistede overbygningen, har alle eleverne fra Fur valgt at tage til Roslev Skole og tage 7-9 klasse der. Furnyt har derfor besøgt skolen og fået en snak med dens leder, Stefan Frøkjær-Jensen, der bor på Fur

 

Denne artikel blev bragt første gang i Annonce Bladet i uge 39  2010 og  er med tilladelse og små redaktionelle ændringer  gengivet på FurNyt.

 

 

Efter at Fursund Skol, som følge af den nye skolestruktur i Skive Kommune mistede overbygningen, har alle eleverne fra Fur valgt at tage til Roslev Skole og tage 7-9 klasse der. Furnyt har derfor besøgt skolen og fået en snak med dens leder, Stefan Frøkjær-Jensen, der bor på Fur.

Det er en mandag morgen. Furnyts udsendte finder den allersidste parkeringsplads foran en stor rød bygning midt i Roslev.  ”Skole” står der over hovedindgangen. Der er stillet morgenkaffe i udsigt, så den udsendte er meget påpasselig med at være fremme til det aftalte klokkeslæt. Indenfor er en gruppe elever i gang med at arbejde på biblioteket, der ligger lige op til indgangen.  Til venstre er et stort kontor med skranke og det hele og bag det endnu et, hvor skoleinspektør Stefan Frøkjær-Jensen holder til.

Bag det moderne, justerbare skrivebord hænger et billeder af Kristian den II, der som fange går omkring det runde bord på Sønderborg Slot. Svenskerne kaldte ham for Kristian Blodøkse eller Kristian Tyran.

Roslev Hjerk-Harre Skole har i øjeblikket 446 elever og sammenlignet med skoler på landsplan i dagens storkommune Danmark hører den i størrelse til gennemsnittet. Således udtrykte en lærer, der blev ansat for et års tid siden, glæde over at være kommet til en lille skole, hvor der var mere nærhed, end der, hvor hun kom fra. Selv er Stefan kommet fra en lederstilling på den daværende Fur Skole, hvor der dengang var omkring 90 elever til den næsten fem gange større Roslev Skole. På Fur samledes alle eleverne hver morgen til sang omkring klaveret. Grundlæggende var det en meget ubekymret verden. I dag er lidt af nærheden måske gået fløjten. Til gengæld er kommet en hverdag fyldt med berigende udfordringer.  Af andre fordele ser Stefan også, at der med så mange elever, er mere rum for at være den, man er, og at der for den lidt ”skæve” elev er større chancer for at finde kammerater at knytte bånd til.

Størrelsen af Roslev Skole gør også, at der er flere lærere inden for det samme fagområde. Eksempelvis er der nu tre musiklærere, der har hver deres instrument som speciale.  Det betyder, at der kan tilbydes nogle ting i undervisningen, som eleverne ellers ikke havde fået, og at der i det hele taget kan skabes et blomstrende og udviklende miljø for de ansatte.

Den nye skolestruktur, der trådte i kraft pr 1. august i år, har betydet, at Roslev Skole har måttet ansætte 8 nye lærere og at der er kommet 150 flere børn til.  Senest er børnene fra Hjerk-Harre kommet til, da størstedelen af forældrene mente, at antallet af børn der var blevet for lille til at drive afdelingen på den tidligere Hjerk-Harre Skole.

”Flytningen er foregået utroligt smertefrit. Langt de fleste børn, har udtrykt glæde over at være kommet til skolen i Roslev”, fortæller Stefan, mens den udsendte skænker endnu en kop kaffe op. 

De mange elever har også betydet, at skolen har kunnet tilbyde 12 valgfag, hvoraf de 11 er blevet gennemført.

De mange elever har i pressen givet stof til artikler om manglende plads på Roslev Skole og at der akut er brug for to klasseværelser mere. De negative artikler ærgrer skoleinspektøren. Nok er skolen fyldt, men så trængt er der heller ikke. Skolen har således ingen vandreklasser. Samtidig har skolen stadigvæk lokalerne på Hjerk – Harre skole at trække på til emneuge og lignende. I den kritik må Annonce Bladet melde hus forbi, da bladet altid fokuserer på de positive ting i tilværelsen.

Pludselig lyder et ”dong” fra en klokke ude på gangen. ”Det må du ikke, lyder det gennem døren fra en flok piger. Et øjeblik efter er skoleinspektøren i aktion.  Drengen nægter rutinemæssigt og får sagen udskudt til senere. Jobbet som skoleinspektør er mangfoldigt. Ingen kender dagen, førend solen går ned. 

Tiden er inde til en rundgang.  Roslev Skole er bygget på en bakke, så der er flere forskudte planer. Ved et bord i biblioteket sidder Marie, Andreas og Tobias. De er i gang med at løse en opgave sammen. Ved et andet bord sidder Rikke og Sofie. De kommer fra Fur og går i 8 c. Forskellen fra Fur lille skole til Roslev er markant. Begge udtrykker stor glæde ved at være kommet til en skole med mange nye mennesker. Hver morgen er der afgang med færgen fra Fur tre kvarter før skolestart. De er hjemme på Fur igen omkring kaffetid. Undervejs besøger vi også en 8. klasse. Selvom der er mange i klassen, er der over alt bemærkelsesværdigt roligt. Stefan forklarer, at mange elever i en klasse betyder, at eleverne er nødt til at være stille og vise hensyn til hinanden. Mange fortæller, at de skal på efterskole efter 8.klasse.

I børnehave klassen står et stort flag ved et af bordene. Det er Kristian, der har fødselsdag. Det skal fejres. En pige kommer og fortæller skoleinspektøren, at hun har tabt en tand. Begge er enige om, at det er en sag for tandfeen. Derefter går det til skolens sløjdsal.  Her er ingen elever, men en lærer er i gang med at forberede undervisningen. Rummet indeholder alt, hvad hjertet begærer fra CO2-svejser til høvle og hamre. I spænd på bordene ligger langbuer, som eleverne er ved at lave. Sløjdlæreren, der hedder Thomas, kommer selv fra en mindre skole.  

Om det at arbejde på en stor skole, siger han, at den lille skole har sin egen charme, mens den store skole har mulighederne. På lærerværelset kommer 30 andre lærere, der hver har deres speciale. Det finder han frugtbart. Sidste stop er skolekøkkenet, hvor eleverne lærer at lave mad. Det er veludstyret og populært blandt eleverne.

Tilbage på kontoret. Kontordamen venter på skoleinspektøren. Et dokument skal skrives under. En skoleinspektør har mange gøremål.


1. Skoleinspektør Stefan Frøkjær-Jensen på sit kontor
2. Et papir skal have en underskrift
3. Marie, Andreas og Tobias er i gang med at løse en opgave sammen
4-5. Mange elever i 8. klasse skal på efterskole i 9. klasse
7. I 2. klasse var der fuld gang i læsningen, da furnyt.dk kom på besøg
8. Rikke og Sofie kommer fra Fur
10. Kristoffer bliver fejret med flag på sin fødselsdag
11. Skolekøkkenet er veludstyret

30.09.2010

Senest ændretOnsdag, 04 maj 2011 18:10
Til toppen